Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 
 

 

Slachtoffer of keuze?

De Boeddha zei het al; Het leven is lijden. Bij het leven hoort onherroepelijk pijn; verlies, afwijzing, onrecht, we komen het allemaal tegen. Maar er is een onderscheid tussen pijn en lijden.

Een manier waarop dit onderscheid wordt beschreven is het voorbeeld van schone pijn en vuile pijn. De schone pijn staat voor de natuurlijke emoties en gevoelens die horen bij een ingrijpende gebeurtenis. Zoals bijvoorbeeld bij de dood van een geliefde, je kunt er niet omheen, je voelt verlies, rouw, gemis, pijn. Dit is de keerzijde van gehechtzijn in liefde. Gelukkig in de verbinding als het er is en pijnlijk in het verlies als het er niet meer is. 

Deze natuurlijke emoties kun je de ruimte geven. Zonder oordelen voelen en erbij blijven. Een heftige emotie die niet gevoed wordt door negatieve gedachten duurt maximaal 90 seconde. Natuurlijk is de pijn na de dood van een geliefde niet binnen 90 seconde weg, je blijft immers denken aan diegene en zo kan een gevoel van gemis in stand worden gehouden. 

De vuile pijn komt altijd bovenop de schone pijn. Dit komt door de gedachte die we hebben over de situatie. Doorgaand op bovenstaande voorbeeld; je hebt misschien wel verschrikkelijk veel spijt van het laatste wat je tegen je geliefde hebt gezegd en je kreeg nooit meer de kans om het goed te maken. Verschrikkelijk! Je blijft het maar afspelen in je hoofd en je voelt je bijvoorbeeld schuldig. Deze extra pijn noemen we de vuile pijn en hier is heel goed iets aan te doen. 

Met EMDR kun je de natuurlijke emoties (schone pijn) van een gebeurtenis de ruimte geven en de negatieve overtuigingen die de pijn verergeren (vuile pijn) omvormen zodat heling plaats kan vinden en de rust terugkeert. 

Vandaar de spreuk; pijn is onvermijdelijk, maar lijden is een keuze. 

Dit hangt nauw samen met het thema slachtofferschap. Misschien ken je wel mensen in je omgeving die altijd de oorzaak van hun lijden buiten zichzelf leggen. Het ligt altijd aan die situatie of die persoon waardoor zij lijden. Het slachtoffer zijn lijkt misschien een makkelijke positie (het ligt nooit aan jou) maar in wezen is het een machteloze gevangenis. Want als alle oorzaken van jouw pijn en lijden altijd in de buitenwereld liggen, betekend dat gevoelsmatig geen invloed hebben (of controleverlies). Je bent overgeleverd aan het lot en je verliest elke vorm van kracht om je eigen pijn op te vangen, er liefdevol mee om te gaan en het zo te transformeren. 

Eva Eger, klinisch psycholoog die Auswitch overleefde, schreef het boek De keuze. Over hoe slachtoffer zijn van een verschrikkelijke situatie, van binnen niet hoeft te leiden tot slachtofferschap. Dit citaat deel ik graag omdat het mijn inziens het verschil mooi verwoord. 

Citaat uit het boek ‘De Keuze’ van Edith Eva Eger:
“Mijn eigen zoektocht naar vrijheid en mijn jarenlange ervaring als gediplomeerd klinisch psycholoog hebben me geleerd dat lijden universeel is. Maar het slachtofferschap is optioneel. Er zit een verschil tussen ‘het slachtoffer worden van’ en ‘de slachtofferrol’.De kans is groot dat we gedurende ons leven allemaal een keer op een bepaalde manier ergens het slachtoffer van worden. Op een bepaald moment zullen we lijden onder een kwelling, ramp of misbruik, veroorzaakt door omstandigheden, mensen of organisatie waar we weinig tot geen invloed op hebben. Zo zit het leven in elkaar. Dat is ‘het slachtoffer worden van’. Het komt van buitenaf. Het is die pestkop in de buurt, de leidinggevende die tiert, de echtgenoot die slaat , de geliefde die je bedriegt, de discriminerende wet, het ongeluk waardoor je in het ziekenhuis belandt.

Daartegenover staat de slachtofferrol, die van binnenuit komt. Niemand kan van jou een slachtoffer maken. Dat kan alleen jij zelf. We worden niet een slachtoffer door wat er met ons gebeurt, maar doordat we ervoor kiezen om vast te houden aan onze slachtofferrol. We ontwikkelen de denkwijze van een slachtoffer: een manier van denken en zijn , die star, verwijtend, pessimistisch, bestraffend en zonder gezonde beperkingen of grenzen is. We zitten dan vast in het verleden, we zijn niet in staat te vergeven. Wanneer we kiezen voor de beperkte denkwijze van het slachtoffer, worden we onze eigen gevangenisbewaarders. 

Hoe pijnlijk je situatie ook is, er is altijd een weg. Geef niet op en blijf zoeken! 

“De beste manier om eruit te komen, is er doorheen te gaan”

Onvervuld verlangen

Als je iets pijnlijks (traumatisch) overkomt, moet het systeem (lichaam en geest) deze gebeurtenis verwerken (afb. 1). Je zou schematisch kunnen zeggen dat het tijdelijk uit bescherming in 2 delen uiteen valt (afb. 2).

Lees verder

Een filosofische beschouwing op meditatie door Susanne de Vos

In mijn spreekkamer staat een Boeddha hoofd. De ogen zijn gesloten en er ligt een vredige uitdrukking op het gezicht. Het Boeddha hoofd staat voor mij, voor naar binnen gerichte aandacht, het vinden van vrede met jezelf en rust in jezelf. Na dit zelf te hebben gevonden is het mijn hoop dat mensen dit bij mij in de praktijk kunnen vinden. Het is mijn overtuiging dat alle antwoorden in onszelf aanwezig zijn en dat psychotherapie een van de vele manieren is om hier bij te komen.

Lees verder

Universele Liefde

Als liefde het mooiste is wat er is… betekend dat dan dat liefde verliezen het naarste is wat er is? Verlies kan donker en pijnlijk zijn… en in die pijn kun je je heel alleen en eenzaam voelen… Maar kun je liefde eigenlijk wel verliezen?

Lees verder

De veilig modes

Veiligheid is een relatief begrip. Iedereen heeft in elke omstandigheid een ander gevoel van veiligheid. Het echte gevoel van veiligheid zit van binnen, niet van buiten. Hoe kan dit, en hoe werkt dit? En welke invloed heeft je ademhaling hierop?

Lees verder

Adem jezelf veilig

Hartcoherentie is een korte benaming voor een coherent hartritmepatroon. Coherent wil eigenlijk zeggen, samenhangend, in harmonie met andere ritmes in je lichaam zoals hersengolven en de adem. Het is een wetenschappelijke methode om stress, fysieke klachten, angst en depressie te verminderen. Een coherent hart betekent dat hersenen en hart in harmonie samenwerken. Deze harmonieuze samenwerking is een effectieve manier om gevoelens van stress en angst beheersbaar te maken.

Lees verder

Een filosofische beschouwing op meditatie

Mensen denken bij psychologie en psychotherapie vaak aan denken en gedachten. Dat je gaat praten over je problemen en dat er dan al denkend een oplossing uit voort komt. Natuurlijk gaat het binnen de psychologie over onze manier van denken, maar het is veel meer dan dat.

Lees verder

De kracht van kwetsbaarheid

Emoties; kracht of klacht? Dit vragen veel mensen zich af. Helemaal de hoog gevoelige onder ons. We willen authentiek zijn, onszelf zijn, dus onze emoties tonen, maar ook sterk zijn. We willen geliefd en geaccepteerd worden, om wie we zijn. Maar is het veilig om jezelf te zijn bij andere? Hoe weet je dat er geen misbruik van je openheid word gemaakt? (Brene Brown zegt in haar boek De kracht van kwetsbaarheid; ga de uitdaging aan!)

Lees verder

Geloof jij je eigen gedachte?

Wat zijn gedachten? Eigenlijk een filosofische vraag, maar voor het gemak eerst een definitie: “Een gedachte is een denkbeeld binnen het bewustzijn. Een gedachte is een moment in het almaar doorgaande denken. Een gedachte kan zonder aanleiding opkomen, of voortkomen uit andere gedachten - de ene gedachte leidt tot een andere. Een gedachte kan worden opgeroepen door waarnemingen - een beeld, geur of geluid. Wanneer bewust wordt nagedacht, wordt gezocht naar een logica of zin in datgene waarover wordt nagedacht. Emoties, gevoelens kunnen gedachten oproepen als reactie.”

Lees verder

Slachtoffer of keuze?

De Boeddha zei het al; Het leven is lijden. Bij het leven hoort onherroepelijk pijn; verlies, afwijzing, onrecht, we komen het allemaal tegen. Maar er is een onderscheid tussen pijn en lijden.

Lees verder

Naar binnen gerichte aandacht

Waar we ook zijn, er is altijd geluid en beweging om ons heen. Onze zintuigen (horen, zien, ruiken, proeven, voelen) staan altijd aan. Deze zintuigen zetten de prikkels van buiten om naar onze beleving van binnen. Zo is er altijd wel iets om van te genieten, mee in interactie te gaan, over na te denken, maar ook wat ons kan triggeren.

Lees verder

 
 



“Wat de rups het einde noemt,
noemt de rest van de wereld een vlinder.”

Lao Tzu



 
Website laten maken door Mijndomein | Open cookie voorkeuren